رعایت حقوق پیامبر از جانب افراد گام نهادن در مسیر تکامل بشری است
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۱۶۹
به گزارش ایرنا، آیت الله اعرافی روز یکشنبه در جشن نیروهای مسلح مستقر در کیش به مناسبت هفته وحدت اظهار داشت: زندگی انسان در یک منظومه ای از حقوق متقابل شکل می گیرد که به انواع مختلفی از جمله حق پدر، مادر، همسر، همسایه، همکار و مسلمان و غیرمسلمان تقسیم شده است.
وی یادآورد شد: این حقوق آدمیان را به هم متصل می کند و رعایت آن حقوق می تواند یک جامعه سالم را تشکیل دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اصول سبک زندگی اسلامی نیز را بر پایه حقوقی است که ما نسبت به همدیگر داریم و باید کسی که در صدد زندگی خود را بر اساس آن پایه گذاری کند باید در سه قسم واجب، مستحب و مکروه آن را رعایت می کند و هر ۲ طرف حق از آن بهره می برند.
آیت الله اعرافی افزود: در بین حقوق حق الهی بالاترین حق است که تمام از آن خداوند بوده که مبعوث کردن پیامبر رحمت و الهی یکی از این حقوق است.
عضو شورای نگهبان یادآورد شد: این حق خدا یک ویژگی دیگر از جمله تولیدات وظیفه ای می کند که رعایت این حق و انجام تکالیف در محضر خدا بر خلاف سایر حقوق سود متقابل ندارد.
وی گفت: در شعاع حق خدا برخی حقوقی وجود دارد که نظیر حق خدا بوده که از جمله آن حق پیامبر و ائمه و تابع آن ارزش وجودی آنها است.
آیت الله اعرافی یادآور شد: آنچه که ما در قبال پیامبر و ائمه اطهار انجام می دهیم در مسیر و همطراز حقوق الهی و سود رعایت آن به رعایت کننده این حق باز می گردد.
وی گفت: لازمه رعایت این حقوق نیازمند چند ویژگی و انجام وظیفه از جمله شناخت سیره های اخلاقی و رفتاری، محبت نسبت به نبی مکرم اسلام، ایمان و باور به مقامات و اطلاعات از فرامین ایشان است که به عنوان یک مسلمان برای ارتقای این ویژگی ها تلاش کنیم.
پیشرفت جامعه وابسته به تلاش نیروهای مسلح است
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نیروهای مسلح ارکان امنیت و پیشرفت و جامعه هستند و همه پیشرفت های جامعه به تلاش و هوشمندی آنان وابسته است.
وی افزود: اما نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی داری در منظومه دینی دارای امتیازات بارزی هم چون اتصال به مبدا الهی، فرماندهی الهی و خدایی، اقدام عمل و چارچوب شرعی و ریشه دار بودن در مردم است که تاسی گرفته از آموزه ها و اخلاق اسلامی و نبوی است.
۱۲ ربیع الاول روایت اهل سنت از ولادت نبی مکرم اسلام تا ۱۷ ربیع الاول روایت اهل تشیع از میلاد رسول گرامی اسلام در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.
جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: کیش جزیره کیش هفته وحدت کیش جزیره کیش هفته وحدت علیرضا اعرافی ستاد کل نیروهای مسلح هرمزگان نیروهای مسلح
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/