Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو شورای نگهبان و مدیر حوزه علمیه قم صبح امروز در نشستی با حضور مسؤولان ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و فرماندهان نظامی و انتظامی جزیره، ضمن تبریک به‌مناسبت ولادت رسول اکرم(ص) و مرور وظایف مردم در قبال پیامبر و ائمه‌ی معصومین، اظهار داشت: زندگی انسان در سایه‌ی حقوق متقابل شکل می‌گیرد و این حقوق در جامعه‌ به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در رساله‌ی امام سجاد و بسیاری رسل و روایات دیگر آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله اعرافی افزود: سلامت محیطی که انسان‌ در آن قرار می‌گیرد، وابسته به شناخت و رعایت انواع حقوق میان مردم است که چون رشته‌ای آنان را به هم مرتبط می‌کند.

وی با  تاکید بر سبک زندگی اسلامی، رعایت حقوق انسانی را اساس این شیوه برشمرد و تصریح کرد: برخی از این حقوق، واجب و مستحب، و برخی ایجابی است و هر ارتباطی که بین دو فرد یا جمع برقرار شود مولد وظایف و حقوقی خواهد بود، بنابراین میزان روابط و تکالیف انسان‌ها در مقابل یکدیگر ، مبتنی بر اخلاق است و هر ارتباط متقابلی، مبدا حقوق متقابل و سرچشمه‌ی تکالیف متقابل می‌شود.

مدیر حوزه علمیه قم همچنین در ادامه این مطلب با اشاره به روابط همسران و کتابی که با حدود ۳۵حق در این رابطه منتشر کرده است، گفت: انواع روابط، مولد حقوق گوناگون است و هر رابطه‌ی پایدار یا موقتی بین انسان‌ها همین شرایط را دارد و به تولید حقوق و متعاقبش تکالیف طرفین می‌انجامد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به پیامدهای رعایت یا عدم رعایت حقوق متقابل، دامنه‌ی این امر را وسیع برشمرد که از دایره‌ی عقل بشر بدون دین خارج است.

وی افزود: در میان حقوق، سلسله مراتبی وجود دارد و هرگاه از حق آدمی عبور کنیم به بالاترین شکل آن که حق خدا بر بشر به عنوان حقی ذاتی و غیرمتقابل می‌رسیم.

اعرافی حق خدا را جمال مطلق در غنای مطلق عنوان کرد و گفت: حق خدا در متن عالم خلقت و تکوین وجود دارد و  تکالیفی که روح آنها عبادت است ایجاد می‌کند که البته سودی برای خداوند ندارد.

وی حق وساطت حیات را برای ایجاد بالاترین حق در حقوق اجتماعی درخصوص والدین کافی دانست و افزود: تمام ارتباطات اجتماعی بشر، بر مبنای حقوق و وظایف است و فقه و احکام مبتنی بر این حقوق می‌باشد.

عضو شورای نگهبان، حقوقی چون حق پیامبر و ائمه را در شعاع حق الهی عنوان کرد و ادامه داد: این حقوق ذیل حق خدا قرار دارد و تابع ارزش وجودی آن است و وظایفی که ایجاد می‌کند مانند تکالیف در درگاه خدا، یک‌سویه است.

اعرافی با بیان اینکه ائمه حق معنوی بر گردن همه‌ی جهان دارند، "معرفت" را بالاترین وظیفه‌ی بشر در قبال پیامبر خواند و گفت: "محبت"، "ایمان و باور مقام" و "اطاعت و پیروی" در رتبه‌های بعد از معرفت قرار دارند.

آیت‌الله اعرافی، نیروهای مسلح را ارکان سلامت، تعالی و پیشرفت جامعه دانست و اظهار کرد: پیشرفت جامعه به تلاش، نشاط، تخصص و هوشمندی نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی شجاع و مقتدر وابسته است.

وی افزود: تمام وظایف نیروهای مسلح وقتی در مظومه‌ی دینی قرار می‌گیرد، مشروعیت الهی و فرماندهی خدایی پیدا می‌کند و این امتیاز و سعادت بزرگی است.

علیرضا اعرافی، "اقدام در چهارچوب قوانین فقهی و اخلاقی اسلام" و "ریشه‌دار بودن در مردم" را دو نظام دیگر از اضلاع حقیقت ناب ِ سپاه و نیروی مسلح اسلامی عنوان و تاکید کرد که در تقویت این سه ضلع باید کوشید.

وی همچنین به برخی سجایای شیخ‌الائمه امام جعفر صادق علیه‌السلام اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بیش از یک‌سوم روایات موجود از ائمه‌ی معصومین متعلق به ایشان است گفت: دوره‌ی امامت ۳۴ساله‌ی ایشان طولانی‌ترین مدت امامت در بین اهل بیت می‌باشد که نزدیک به بیست سال زمان برای پایه‌گذاری حکومت اسلامی صرف کرد.

آیت‌الله اعرافی در پایان، مذهب را تعلیم‌دهنده‌ی وحدت دانست و گفت: همگرایی و یکپارچگی مذاهب گوناگون یک منطق الهی و اعتقادی برای تمدن‌سازی اسلامی است و برچسب سیاسی ندارد.

گفتنی است نشست روز میلاد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه و امام جعفر صادق علیه‌السلام با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، مدیرکل حوزه مدیر عامل، امام جمعه کیش، فرماندهان، مدیران، معاونان و  جمعی از نیروهای مسلح کیش با سخنرانی آیت الله اعرافی صبح روز یکشنبه دوم آبان در سالن ابن‌ سینا مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کیش هرمزگان آیت الله اعرافی نیروهای مسلح حق خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)

آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای حضور در همایش بین المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در مرکز اسلامی امام مهدی(عج) شهر سائوپائولو برزیل، حضور یافت و در جمع جوانان مسلمان در این مرکز اسلامی به سخنرانی پرداخت.

آیت الله رمضانی در این سخنرانی با اشاره به جایگاه اخلاق در اسلام اظهار کرد: یکی از نکات مهم در خصوص دین اسلام، بعد اخلاقی آن است، اسلام در صدد است که خود انسان را اخلاقی تربیت کند و جامعه نیز جامعه اخلاقی باشد. اخلاق از آن مقوله هایی است که وقتی وارد فضایل آن می شویم، می بینیم که با فطرت انسان، هماهنگ است. برخی از پستی های اخلاقی، مخالف فطرت می باشد. وقتی که قرآن به حقیقت نفس، قسم می خورد، جایگاه نفس و تمایل نفس حقیقی را به صورت قشنگ معرفی می کند، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا»، قرآن در ادامه می گوید که همه خوبی ها و بدی ها را به انسان الهام کردیم و شناساندیم، «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». کسانی پیروز میدان هستند که خودشان را تزکیه و تربیت کنند و این افراد به فلاح و رستگاری می رسند، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»

وی ادامه داد: خداوند همه زیبایی ها را در فطرت و وجود انسان، قرار داده است. مولوی یکی از عرفان بزرگ، یک مثال قشنگی می زند که یک نفر در خواب می بیند که باید تیری به کمان بزند و این تیر در هر کجا خورد، آنجا گنج است، او هم تیر را به کمان می کشید و می زد و تیر در هر کجا که می خورد، شروع به حفر زمین می کرد تا به گنج برسد، اما به گنج نمی رسید، جاهای مختلفی را کند، اما به گنج نرسید. برخی خیال کردند که این قضیه حقیقی است، چون این فرد، انسان بی ربطی هم نبود. فرماندار آنجا به این مرد گفت که تو دیگه حفاری نکن، تو مقدماتش را فراهم کن و حفاری بر عهده ما باشد و به گنج که رسیدیم، آن گنج را به صورت مساوی بین هم تقسیم می کنیم. آن کسی که به خواب این فرد می آمد، زیاد این کار را انجام می داد و می گفت که آنجا را حفر کن. به آن فرد گفتند که از این شخص بپرس که چرا ما این همه جا را کندیم، اما به گنج نرسیدیم، یعنی من را فریب می دهی؟ و از او بیشتر سوال کن. آن فرد هم در خواب این سوال را پرسید و آن شخص هم پاسخ داد که من گفتم تیر را به کمان بزن، ولی نگفتم که بکش، تو می رفتی می کشیدی و آن تیر ۴۰ متر آن طرف می افتاد و تو به گنج نمی رسیدی، تو این تیر را به کمان بزن بدون این که بکشی، رها کن. مرد بعد از بیدار شدن همان کار را انجام داد، تیر را روی کمان گذاشت و تیر در مقابلش افتاد و همان جا را حفر کرد و به گنج رسید. نتیجه این که گنج در وجود خود انسان است، انسان اگر خودش را مطالعه کند، به گنج می رسد.

اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می کند

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اسلام گنج وجودی انسان را به او معرفی می کند، اما ما متاسفانه می خواهیم که از غیر جستجو کنیم و به گنج برسیم. شعر معروفی از حافظ است که سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد. اسلام در حقیقت می خواهد که انسان را انسان تربیت کند. انسان شدن، ویژگی های خاص خودش را دارد. انسان آن وقتی که انسان شد، به دیگران خدمت می کند، امانتدار خواهد بود، انفاق می کند و خیلی از فضایل دیگر در انسان رشد می کند. البته فهمیدن انسان شدن، بسیار مهم است. یک مثال می زنم تا این مسئله، روشن تر شود. یک پدر و یک پسر با هم دعوا داشتند و پسر بسیار پدرش را اذیت می کرد، این پدر به پسر می گوید که تو انسان نمی شوی، گفتن این حرف به پسر برخورد و او رفت چند جا درس خواند و همچنین فعالیت اجتماعی انجام داد پسر در ادامه، امیر یک استانی شد. او بعد از این به حاکمیت رسید، نامه ای را برای پدرش نوشت بدون این که بگوید من پسرت هستم، با این مضمون که من امیر، تو را فرامی خوانم، پدر نمی دانست فرزندش است و لذا بابت احضار شدن از طرف امیر حکومت، ترسید و باز و بندیلش را جمع کرد و پیش امیر رفت. وقتی که پدر وارد فضای عمارت حکومتی شد دید که پسرش آن بالا نشسته است، پسر به پدرش گفت که دیدی من آدم شدم، در حالی که تو به من می گفتی که تو آدم نمی شوی اما من به اینجا رسیدم. پدر به پسر گفت من به تو نگفتم که حاکم نمی شوی من به تو گفتم که آدم نمی شوی، تو آدم شدی؟ اگر آدم شده بودی پدر پیرت را به اینجا نمی آوردی.

آیت الله رمضانی با اشاره به راهکار تربیتی اسلام اظهار کرد: اسلام می خواهد که انسان را آدم تربیت کند، وقتی که انسان، آدم شود، عاشق می شود. قبل از پیامبر(ص)، جوان ها عاشق بودند، بعد از پیامبر(ص) هم آنها عاشق بودند، اما جوانان پیش از پیامبر(ص) به دنبال عشق های مجازی بودند و به خاطر این عشق ها، جنگ ها و نزاع های زیادی رخ داد. پیامبر(ص) که آمدند، عشق را معنا کردند و گفتند که عشق و علاقه، کمال به زیبایی ها است و بالاترین عشق، عشق به خداوند و محبت به خدا است. وقتی که عشق به خداوند بیایید، عشق به کمال و عشق به زیبایی ها و عشق به معنویت و عشق به خدمت هم می آید و انسان با عشق به دیگران خدمت می کند، این طور نیست که گدا به در خانه او برود، بلکه او با عشق به در خانه گدا می رود و به او کمک می کند.

وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد انسان شود و خودش را تربیت کند، خودش را نباید ببیند. چون اگر بخواهد خودش را ببیند، دیگر آن حقیقت را نمی تواند ببیند. مولوی داستانی از شکایت پشه نزد حضرت سلیمان نقل کرد، پشه پیش حضرت سلیمان رفت و گفت که من از باد شکایت دارم، حضرت سلیمان گفت که از هر کسی که شکایت داری، باید او هم باشد و برای من این قضاوت کنم باید هم باید و هم پشه باشد، پشه به حضرت سلیمان گفت که من نمی گویم، تو به باد بگو که بیاد. باد تحت تسخیر حضرت سلیمان بود و او زبان حیوانات را هم می فهمید، حضرت سلیمان به باد گفت که بیا، باد که آمد پشه رفت، حضرت سلیمان به پشه گفت که تو هم باش تا من بررسی کنم که مشکل از کجا است، پشه گفت که مشکل من از باد است، هر کجا که باد باشد من نمی توانم باشم. مولوی از این داستان، نتیجه اخلاقی گرفت و گفت همان طوری که پشه و باد با هم جمع نمی شوند، خود بینی هم با خدابینی جمع نخواهد شد. انسان نباید خودبین باشد، بلکه انسان باید خودش را مخلوق خداوند ببیند و تسلیم او شود، وقتی که به تسلیم شدن رسید، مسلم می شود، اسلام در حقیقت به معنای تسلیم در برابر دستورات باری تعالی است.

ویژگی های مسلمان واقعی براساس روایات اهل بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مسلم هر کجا که باشد، دیگران احساس امنیت می کنند و مسلمان واقعی همین است. براساس روایات، مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند. خیلی ها شاید در اسم مسلمان باشند، اما در معنا، مسلمان نیستند، پیامبر(ص) فرمودند که شما باید در معنا، مسلمان باشید. انسان وقتی به این جایگاه مسلمان بودن رسید، احساس مسئولیت می کند، اول در برابر خود و بعد در برابر همه مسلمانان احساس مسئولیت خواهد کرد، او اگر احساس مسئولیت نکند، حقیقتا، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» اگر کسی صبح کند و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.

آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم احساس مسئولیت مسلمانان در برابر یکدیگر اظهار کرد: اسلام می گوید که در یک جامعه اسلامی، مشکل یک مسلمان، مشکل یک مسلمان دیگر نیز است. چون که مسلمان برادر مسلمان است، اگر او احساس درد می کند، تو هم باید احساس درد کنی، اگر او شاد باشد تو هم باید شاد باشی. سعدی شعر قشگی را دارد که بنی آدم اعضای یکدیگر هستند. انسان مسلمان نه تنها باید در برابر دیگر مسلمانان احساس مسئولیت کند، بلکه اگر یک غیرمسلمان همچون فردی مسیحی از او کمک بخواهد، باید به او کمک کند و اگر این کمک را انجام ندهد، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ (کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می زند: ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست). یک مسلمان دیگران را بر خودش مقدم می کند، امام حسن(ع) گفتند که دیدم مادرم حضرت زهرا(س) در عبادت خود فقط برای همسایه ها دعا می کردند و در حالی که خودشان بیمار بودند، برای خودشان دعا نکردند. من از مادرم پرسیدم که چرا برای خودتان دعا نکردید، ایشان فرمودند که اول همسایه و بعد خانه.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روزی حضرت زهرا(س) به نزد پدرشان رسول اکرم(ص) آمدند و فرمودند که مهر من فرقش با دیگران چیست، همان جا خداوند به جبرئیل وحی کرد که جبرئیل به پیامبر(ص) بگوید که فاطمه هر چی بخواهد به او می دهم. حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) گفتند که امت شما در روز قیامت با مشکل مواجه هستند، من نمی خواهم که آنها در جهنم بسوزند، من می خواهم که آنها را شفاعت کنم با وجودی که ایشان را خیلی اذیت کردند. خداوند به جبرئیل گفت که این فرشته الهی به پیامبر(ص) بگوید که من شفاعت حضرت فاطمه(ص) را پذیرفتم و هر کسی را حضرت فاطمه(س) نگاه کند و شفاعت نماید. من قبول می کنم و حضرت زهرا(س) از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) به حضرت امیرالمومنین(ع) آرامش می دادند. امام علی(ع) فرمودند هر چه که من غم داشتم، زمانی که حضرت زهرا(س) را می دیدم، تمام غم های عالم از من دور می شدند، نه من حضرت فاطمه(س) را اذیت کردم و نه ایشان من را اذیت کرد. زمانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در مسجد، خبر شهادت حضرت زهرا(س) را به امام علی(ع) دادند، حضرت امیرالمومنین(ع) چند بار نشستند و بلند شدند، ایشان وقتی وقتی وارد خانه گشتند، عبا و عمامه خود را انداختند و پیش پیکر حضرت زهرا(س) آمدند و چند برابر ایشان را صدا زدند، اما جوابی نیامد تا این که حضرت امیرالمومنین(ع) گفتند که یا فاطمه، من پسرعموی تو علی هستم. در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) فرمودند هر کس برای امام حسین(ع) گریه کند، من او را شفاعت می کنم. ما افتخار می کنیم که امام مان حضرت امیرالمومنین(ع) و مادرمان حضرت زهرا(س) هستند.

منبع: خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • سی و ششمین یادواره شهدای روستای ارکان برگزار شد+فیلم
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • آغاز ثبت ‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از امروز
  • تقدیر جنبش حماس از مواضع شجاعانه یمن در حمایت از فلسطین
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • خدمت به مردم بالاترین جایگاه را در دین اسلام دارد
  • طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد